Inne 21 Jul 05:09 | Redaktor
Ewangelia na każdy dzień (21 lipiec)

fot. pixabay

Dzisiejsze czytanie, psalm i Ewangelia oraz komentarze Bractwa Słowa Bożego na 21 lipca. (J 10,27) Moje owce słuchają mego głosu, Ja znam je. a one idą za Mną.

Pierwsze czytanie:

 (Wj 11,10-12,14)
Mojżesz i Aaron dokonali wszystkich cudów wobec faraona, lecz Pan uczynił upartym serce faraona, tak iż wzbraniał się wypuścić Izraelitów ze swego kraju. Pan powiedział do Mojżesza i Aarona w ziemi egipskiej: "Miesiąc ten będzie dla was początkiem miesięcy, będzie pierwszym miesiącem roku! Powiedzcie całemu zgromadzeniu Izraela tak: Dziesiątego dnia tego miesiąca niech się każdy postara o baranka dla rodziny, o baranka dla domu. Jeśliby zaś rodzina była za mała do spożycia baranka, to niech się postara o niego razem ze swym sąsiadem, który mieszka najbliżej jego domu, aby była odpowiednia liczba osób. Liczyć je zaś będziecie dla spożycia baranka według tego, co każdy może spożyć. Baranek będzie bez skazy, samiec, jednoroczny; wziąć możecie jagnię albo koźlę. Będziecie go strzec aż do czternastego dnia tego miesiąca, a wtedy zabije go całe zgromadzenie Izraela o zmierzchu. I wezmą krew baranka, i pokropią nią odrzwia i progi domu, w którym będą go spożywać. I tej samej nocy spożyją mięso pieczone w ogniu, i chleby przaśne będą spożywali z gorzkimi ziołami. Nie będziecie spożywać z niego nic surowego ani ugotowanego w wodzie, lecz upieczone na ogniu, z głową, nogami i wnętrznościami. Nie może nic pozostać z niego na dzień następny. Cokolwiek zostanie z niego na następny dzień, w ogniu spalicie. Tak zaś spożywać go będziecie: biodra wasze będą przepasane, sandały na waszych nogach i laska w waszym ręku. Spożywać będziecie pośpiesznie, gdyż jest to Pascha na cześć Pana. Tej nocy przejdę przez Egipt, zabiję wszystko pierworodne w ziemi egipskiej, od człowieka aż po bydło, i odbędę sąd nad wszystkimi bogami Egiptu – Ja, Pan. Krew posłuży wam do oznaczenia domów, w których będziecie przebywać. Gdy ujrzę krew, przejdę obok i nie będzie pośród was plagi niszczycielskiej, gdy będę karał ziemię egipską. Dzień ten będzie dla was dniem pamiętnym i obchodzić go będziecie jako święto dla uczczenia Pana. Po wszystkie pokolenia – na zawsze w tym dniu będziecie obchodzić święto".

Psalm:

(Ps 116b,12-13.15-18)
REFREN: Kielich zbawienia wzniosę w imię Pana

Czym się Panu odpłacę
za wszystko, co mi wyświadczył?
Podniosę kielich zbawienia
i wezwę imienia Pana.

Cenna jest w oczach Pana
śmierć Jego świętych.
Jam sługa Twój, syn Twej służebnicy.
Ty rozerwałeś moje kajdany.

Tobie złożę ofiarę pochwalną
i wezwę imienia Pana.
Wypełnię me śluby dla Pana
przed całym Jego ludem.

 

Aklamacja (J 10,27)
Moje owce słuchają mego głosu, Ja znam je. a one idą za Mną.

Ewangelia:

 

(Mt 12,1-8)
Pewnego razu Jezus przechodził w szabat pośród zbóż. Uczniowie Jego, odczuwając głód, zaczęli zrywać kłosy i jeść ziarna. Gdy to ujrzeli faryzeusze, rzekli Mu: "Oto twoi uczniowie czynią to, czego nie wolno czynić w szabat". A On im odpowiedział: "Czy nie czytaliście, co uczynił Dawid, gdy poczuł głód, on i jego towarzysze? Jak wszedł do domu Bożego i jadł chleby pokładne, których nie było wolno jeść ani jemu, ani jego towarzyszom, lecz tylko kapłanom? Albo nie czytaliście w Prawie, że w dzień szabatu kapłani naruszają w świątyni spoczynek szabatu, a są bez winy? Oto powiadam wam: Tu jest coś większego niż świątynia. Gdybyście zrozumieli, co znaczy: „Chcę raczej miłosierdzia niż ofiary”, nie potępialibyście niewinnych. Albowiem Syn Człowieczy jest Panem szabatu".

Komentarze przygotowane przez Bractwo Słowa Bożego:

 

Komentarz do pierwszego czytania

Faraon, pomimo dziesięciu plag, które dotknęły Egipcjan, dalej trwał w zatwardziałości serca. Nie oznacza to jednak, że Bóg odrzucił Egipcjan. To Izraelici zostali wybrani, aby w ich historii ukazała się wszystkim narodom prawda o Bogu. Egipcjanie, podobnie jak inne narody, miały szansę wzorem Izraelitów oddawać cześć Bogu, wypełniać Jego polecenia i rozgłaszać Jego dzieła. Tak się jednak nie stało. Dlatego Bóg postanowił wyprowadzić lud swojego wyboru. Dał przez Mojżesza bardzo precyzyjne dyspozycje, jak ma przebiegać wieczór i noc paschalna. W tekście zwraca uwagę powaga sytuacji, pośpieszność i wezwanie do gotowości. Bóg mówi jasno: „biodra wasze będą przepasane, sandały na waszych nogach i laska w waszym ręku”. Seder paschalny należy spożywać pośpiesznie i nie należy zostawiać nic z pożywienia na następny dzień. To Bóg będzie troszczył się o Swój lud. Choć jest to trudne i nasze myśli uciekają od wezwania do gotowości, to jednak powinniśmy pamiętać, że nasza pascha – przejście do domu Pana – może nas w każdej chwili zaskoczyć…
Dzisiejsza perykopa, jak zauważają bibliści, osadzona jest w realiach liturgicznych. Wezwanie Boga: „Po wszystkie pokolenia – na zawsze w tym dniu będziecie obchodzić święto”, realizowane jest przez religijnych Żydów, jak i przez chrześcijan w liturgii wielkanocnej, ale już w kontekście męki, śmierci i Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa.

 

Komentarz do psalmu

Kielich zbawienia wzniosę w imię Pana powtarzamy refren psalmu. Czym jest ów kielich? Generalnie jest to naczynie zawierające ograniczoną ilość płynu do indywidualnej konsumpcji. Sporządzano je z drogich metali. Świat biblijny jest światem o ograniczonej ilości dóbr, a wszystko, co istnieje, istnieje w ograniczonych ilościach, których nie da się powiększyć, nie pozbawiając ich innych. Można powiedzieć, że każdy człowiek ma swój „kielich”, tj. ograniczoną i wyznaczoną ilość tego, co Bóg mu daje w życiu. Autorzy biblijni mówią między innymi o kielichu życia, przeobfitym kielichu (dostatnie życie, Ps23,5), kielichu pocieszenia (Jr 16,7), kielichu gniewu (Iz 51,17), ale także kielichu zbawienia (Ps 116) wznoszonym jako uwielbienie za Boży ratunek. Najpełniejszym kielichem Bożego zbawienia jest kielich wznoszony przez kapłana podczas Eucharystii. Choć jego objętość jest ograniczona, to łaska odkupienia nie ma granic!

 

Komentarz do Ewangelii

Zarzut faryzeuszy, że uczniowie Jezusa czynią to, czego nie wolno czynić w szabat, paradoksalnie nie dotyczył zrywania kłosów z czyjegoś pola, czyli kradzieży, ale wykonywania pracy, to jest łuskania kłosów, które było traktowane jako młócenie zboża. Jezus, będąc wrażliwym i czułym na fałszywość faryzeuszy, odwołał się do historii związanej z Dawidem i jego towarzyszami, którzy czując głód uznali, że ten usprawiedliwia złamanie prawa kapłanów do korzystania z chlebów pokładnych. Przecież kapłani, wykonując swoją posługę, też łamią prawo, a mimo to są bez winy. Jezus, jako doskonały znawca Prawa i Proroków, przywołuje zdanie z Księgi Ozeasza: „Chcę raczej miłosierdzia niż ofiary” (Oz 6,6), i tym samym ucina podstęp faryzeuszy. Dobra znajomość Biblii i nam pomaga rozwiązywać życiowe problemy, gdyż to Bóg do nas przemawia w swoim słowie!

Komentarze zostały przygotowane przez Andrzeja Kosińskiego

źródło: mateusz.pl

 

 (J 10,27)
Moje owce słuchają mego głosu, Ja znam je. a one idą za Mną.

Módlmy się.

(J 27,30) Moje owce słuchają mego głosu, a Ja znam je. Idą one za Mną,
a Ja daję im życie wieczne

Red.

 

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor