Ewangelia na dziś (03.01)
fot. pixabay
Dzisiejsze czytanie, psalm i Ewangelia oraz komentarze Bractwa Słowa Bożego na 3 stycznia. (J 1,14.12) Słowo stało się ciałem i mieszkało między nami. Wszystkim, którzy je przyjęli, dało moc, aby się stali dziećmi Bożymi.
Inne z kategorii
Z Ewangelii na każdy dzień - 23 listopad
Z Ewangelii na każdy dzień - 22 listopad
Pierwsze czytanie:
(1 J 2,29-3,6)
Najmilsi: Jeżeli wiecie, że Bóg jest sprawiedliwy, to uznajcie również, że każdy, kto postępuje sprawiedliwie, pochodzi od Niego. Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec: zostaliśmy nazwani dziećmi Bożymi: i rzeczywiście nimi jesteśmy. Świat zaś dlatego nas nie zna, że nie poznał Jego. Umiłowani, obecnie jesteśmy dziećmi Bożymi, ale jeszcze się nie ujawniło, czym będziemy. Wiecie, że gdy się objawi, będziemy do Niego podobni, bo ujrzymy Go takim, jakim jest. Każdy zaś, kto pokłada w Nim nadzieję, uświęca się, podobnie jak On jest święty. Każdy, kto grzeszy, dopuszcza się bezprawia, ponieważ grzech jest bezprawiem. Wiecie, że On się objawi po to, aby zgładzić grzechy, w Nim zaś nie ma grzechu. Każdy, kto trwa w Nim, nie grzeszy, żaden zaś z tych, którzy grzeszą, nie widział Go ani Go nie poznał.
Psalm:
(Ps 98,1,3cd-4,5-6)
REFREN: Ziemia ujrzała swego Zbawiciela
Śpiewajcie Panu pieśń nową,
albowiem uczynił cuda.
Zwycięstwo Mu zgotowała Jego prawica
i święte ramię Jego.
Ujrzały wszystkie krańce ziemi
zbawienie Boga naszego.
Wołaj z radości na cześć Pana, cała ziemio,
cieszcie się, weselcie i grajcie.
Śpiewajcie Panu przy wtórze cytry,
przy wtórze cytry i przy dźwięku harfy.
Przy trąbach i przy dźwięku rogu,
na oczach Pana i Króla się radujcie.
Aklamacja (J 1,14.12)
Słowo stało się ciałem i mieszkało między nami. Wszystkim, którzy je przyjęli, dało moc, aby się stali dziećmi Bożymi.
Ewangelia:
(J 1,29-34)
Nazajutrz Jan zobaczył Jezusa, nadchodzącego ku niemu, i rzekł: „Oto Baranek Boży, który gładzi grzech świata. To jest Ten, o którym powiedziałem: "Po mnie przyjdzie mąż, który mnie przewyższył godnością, gdyż był wcześniej ode mnie". Ja Go przedtem nie znałem, ale przyszedłem chrzcić wodą w tym celu, aby On się objawił Izraelowi". Jan dał takie świadectwo: "Ujrzałem Ducha, który jak gołębica zstępował z nieba i spoczął na Nim. Ja Go przedtem nie znałem, ale Ten, który mnie posłał, abym chrzcił wodą, powiedział do mnie: "Ten, nad którym ujrzysz Ducha zstępującego i spoczywającego nad Nim, jest Tym, który chrzci Duchem Świętym". Ja to ujrzałem i daję świadectwo, że On jest Synem Bożym”.
Komentarze przygotowane przez Bractwo Słowa Bożego:
Komentarz do pierwszego czytania:
Listy św. Jana zostały zredagowane pośród uczniów św. Jana Apostoła. W przeciwieństwie do Listów św. Pawła nie posiadają one typowej struktury listu. Badacze skłaniają się do uznania, że jest to homilia skierowana do przyjmujących chrzest oraz ma na celu pogłębienie świadomości przyjętych darów chrzcielnych.
W tym tygodniu liturgia słowa skupia się na fragmentach z Pierwszego Listu św. Jana, które mówią o dziecięctwie Bożym każdego ochrzczonego. W kolejnych dniach będzie można zobaczyć, w czym ma się przejawiać bycie dzieckiem Bożym.
Dzisiejszy fragment przypomina o wyjątkowej godności dziecka Bożego. Poprzez chrzest człowiek staje się dzieckiem Bożym. Nie tylko zostaje oczyszczony ze wszystkich grzechów, ale staje się prawdziwie nowym stworzeniem. Odtąd zamieszkuje w nim Duch Święty. Wynika z tego, że wartość człowieka opiera się na świętości samego Boga. Czy rzeczywiście w życiu codziennym pamiętam o tym, że drugi człowiek jest dzieckiem Bożym? Konfrontacja z tą prawdą dotyczy prostych życiowych sytuacji, gdy kogoś ranię lub nie chcę mu przebaczyć. Również ten problem dotyka mojego światopoglądu – czy bronię świętości życia?
Św. Jan dodaje również, że ziemskie bytowanie nie jest jeszcze moim ostatecznym powołaniem. Dopiero w życiu wiecznym stanę się najpełniej podobny do Boga, ponieważ „ujrzę Go takim, jakim jest” (por. 1 J 3,2).
Komentarz do psalmu:
Dzisiejszy Psalm jest jednym z tych, które wychwalają królowanie Boga na całej ziemi. Warto zwrócić uwagę, że psalmista wzywa do śpiewania na cześć Pana nie tylko ludzi, ale także całe stworzenie. W kontekście Bożego Narodzenia, którego okres obecnie przeżywamy, psalm ukazuje Nowonarodzonego jako Zbawiciela całej ziemi. Jezus Chrystus przyszedł zbawić przede wszystkim człowieka, ale także jest On koroną całego stworzenia. W Liście do Kolosan, św. Paweł pisze, że „wszystko przez Niego i dla Niego zostało stworzone. On jest przed wszystkim i wszystko w Nim ma istnienie” (1 Kol 1,16n).
W dzisiejszym psalmie możemy odnaleźć zachętę do szacunku wobec każdego stworzenia. Szczególnie powinniśmy troszczyć się o człowieka, jednak musimy również pamiętać, że całe „stworzenie z upragnieniem oczekuje objawienia się synów Bożych” (Rz 8,19). W przyszłej chwale także wszelkie stworzenie będzie odnowione. Już dziś możemy przybliżać Boże panowanie na świecie poprzez szacunek do stworzeń i stawać się przez to coraz lepszymi dziećmi Bożymi.
Komentarz do Ewangelii:
W dzisiejszej Ewangelii według św. Jana można usłyszeć świadectwo Jana Chrzciciela o Jezusie. Słowo „świadectwo” w języku greckim brzmi martyria¸ co oznacza również męczeństwo. Słowa, które Jan wypowiada o Jezusie, nie są jedynie wyrazem jego wiedzy. Prorok oddaje całe swoje życie, by zrobić miejsce dla Jezusa. Kilka wersetów wcześniej mówi o sobie, że „nie jest godzien rozwiązać rzemyka u Jego sandała” (por. w.27).
Co jest jednak treścią tego świadectwa? Kim według Jana Chrzciciela jest Jezus Chrystus? Jan nazywa Jezusa Barankiem Bożym. Ten tytuł przywołuje wiele biblijnych aluzji. Przede wszystkim odnosi się do baranka paschalnego, który znajdował się w centrum liturgii celebrującej pamiątkę wyjścia Izraelitów z Egiptu (por. Wj 12). Tak jak wtedy krwią baranka oznaczano odrzwia domu, by uchronić się przed Aniołem-Niszczycielem, tak Krew Chrystusa ma uratować ludzkość od wiecznego potępienia i odkupić wszystkie winy. Obraz baranka odnosi się także do Cierpiącego Sługi Jahwe z Księgi Izajasza (por. Iz 53,7). „Baranek na rzeź prowadzony” to oczywista zapowiedź Męki Jezusa na krzyżu. Drugim obrazem przywołanym przez Jana jest jego świadectwo o chrzcie. Jan uznaje swoją małość wobec Jezusa, który będzie chrzcił Duchem Świętym, a nie jedynie wodą. Prorok ukazuje nierozłączność misji Chrystusa z działaniem Ducha Świętego. Trzecim obrazem jest ukazanie Chrystusa jako Syna Bożego. Świadczy to o jedności działania między Synem a Ojcem.
Te trzy obrazy ukazują działanie całej Trójcy Przenajświętszej. W działaniu Jezusa Chrystusa widać działanie Ducha Świętego i Boga Ojca. Jan Chrzciciel zaświadczył o tym całym swoim życiem aż do śmierci męczeńskiej. Czy moje życie jest skierowane na świadectwo o Bogu? Czy w codzienności, ale także w sytuacjach ekstremalnych, mam pragnienie być Jemu wiernym?
Komentarze zostały przygotowane przez Jakuba Zinkowa kleryka V roku WMSD w Warszawie
źródło: mateusz.pl
(J 1,14.12)
Słowo stało się ciałem i mieszkało między nami. Wszystkim, którzy je przyjęli, dało moc, aby się stali dziećmi Bożymi.
Módlmy się.
„Na początku było Słowo, a ono Słowo było u Boga, a Bogiem było ono Słowo. To było na początku u Boga. Wszystkie rzeczy przez nie się stały, a bez niego nic się nie stało, co się stałoˮ Amen
Red.