Co naprawdę mówi Jezus o końcu czasów? [KOMENTARZ, WIDEO]
Rekonstrukcja świątyni jerozlimskiej z czasów Jezusa
Na kanale pojawił się film, który wnikliwie omawia słowa Jezusa z Ewangelii św. Łukasza (Łk 21,5–19). Fragment ten, czytany w końcówce roku liturgicznego, bywa często interpretowany jako „kalendarz apokalipsy”. Tymczasem Ojcowie Kościoła widzieli w nim coś o wiele głębszego i bardziej wymagającego.
Inne z kategorii
16 listopada 2025 r., Niedziela Trzydziesta Trzecia Niedziela zwykła
Reguła dnia – 2025-11-15
Film pokazuje, jak patrystyczna tradycja odczytuje zapowiedź zburzenia świątyni nie jako zwykłą katastrofę, ale jako teologiczną konieczność. Euzebiusz i Beda przypominają, że kult, który oddalił się od Boga, musiał ustąpić miejsca nowej rzeczywistości – Kościołowi, który jest prawdziwą świątynią Chrystusa.
Jednym z najmocniejszych wątków filmu jest interpretacja św. Atanazego: fałszywi mesjasze to nie tylko uzurpatorzy historii, lecz mechanizm duchowego oszustwa. „W każdej herezji diabeł mówi: Ja jestem Chrystus” – przypomina wielki teolog.
Film pokazuje również logikę znaków czasów: wojny, głód, prześladowania, a nawet zaburzenia naturalnego porządku – wszystko to Ojcowie rozumieją jako konsekwencję odejścia człowieka od Boga, a nie jako sensacyjne „dane o końcu świata”.
Jednocześnie pada zdanie, które stanowi oś całego przesłania: „W cierpliwości posiądziecie dusze wasze”. Według św. Grzegorza Wielkiego to właśnie cierpliwość jest cnotą, która pozwala człowiekowi zachować siebie, nie ulec panice i wejść w logikę zmartwychwstania.