Ewangelia na każdy dzień (25 lipiec)
fot. pixabay
Dzisiejsze czytanie, psalm i Ewangelia oraz komentarze Bractwa Słowa Bożego na 25 lipca. (J 15, 16) Nie wyście Mnie wybrali, ale Ja was wybrałem, abyście szli i owoc przynosili.
Inne z kategorii
Z Ewangelii na każdy dzień - 23 listopad
Z Ewangelii na każdy dzień - 22 listopad
Pierwsze czytanie:
(2 Kor 4, 7-15)
Bracia: Przechowujemy skarb w naczyniach glinianych, aby z Boga była owa przeogromna moc, a nie z nas. Zewsząd znosimy cierpienia, lecz nie poddajemy się zwątpieniu; żyjemy w niedostatku, lecz nie rozpaczamy; znosimy prześladowania, lecz nie czujemy się osamotnieni, obalają nas na ziemię, lecz nie giniemy. Nosimy nieustannie w ciele naszym konanie Jezusa, aby życie Jezusa objawiało się w naszym ciele. Ciągle bowiem jesteśmy wydawani na śmierć z powodu Jezusa, aby życie Jezusa stało się widoczne w naszym śmiertelnym ciele. Tak więc działa w nas śmierć, podczas gdy w was życie. Cieszę się przeto owym duchem wiary, wedle którego napisano : „Uwierzyłem, dlatego przemówiłem”, my także wierzymy i dlatego mówimy, przekonani, że Ten, który wskrzesił Jezusa, z Jezusem przywróci życie także nam i stawi nas przed sobą razem z wami. Wszystko to bowiem dla was, ażeby w pełni obfitująca łaska zwiększyła chwałę Bożą przez dziękczynienie wielu.
Psalm:
(Ps 126(125),1-2ab.2cd-3.4-5.6)
REFREN: Kto we łzach sieje, żąć będzie w radości
Gdy Pan odmienił los Syjonu,
wydawało się nam, że śnimy.
Usta nasze były pełne śmiechu,
a język śpiewał z radości.
Mówiono wtedy między poganami:
„Wielkie rzeczy im Pan uczynił”.
Pan uczynił nam wielkie rzeczy
i ogarnęła nas radość.
Odmień znowu nasz los, Panie,
jak odmieniasz strumienie na Południu.
Ci, którzy we łzach sieją,
żać będą w radości.
Idą i płaczą
niosąc ziarno na zasiew,
lecz powrócą z radością
niosąc swoje snopy.
Aklamacja (J 15, 16)
Nie wyście Mnie wybrali, ale Ja was wybrałem, abyście szli i owoc przynosili.
Ewangelia:
(Mt 20, 20-28)
Matka synów Zebedeusza podeszła do Jezusa ze swoimi synami i oddając Mu pokłon, o coś Go prosiła. On ją zapytał: "Czego pragniesz?". Rzekła Mu: "Powiedz, żeby ci dwaj moi synowie zasiedli w Twoim królestwie, jeden po prawej, a drugi po lewej Twej stronie". Odpowiadając Jezus rzekł: "Nie wiecie, o co prosicie. Czy możecie pić kielich, który Ja mam pić?". Odpowiedzieli Mu: "Możemy". On rzekł do nich: "Kielich mój pić będziecie. Nie do Mnie jednak należy dać miejsce po mojej stronie prawej i lewej, ale dostanie się ono tym, dla których mój Ojciec je przygotował". Gdy dziesięciu pozostałych to usłyszało, oburzyli się na tych dwóch braci. A Jezus przywołał ich do siebie i rzekł: "Wiecie, że władcy narodów uciskają je, a wielcy dają im odczuć swą władzę. Nie tak będzie u was. Lecz kto by między wami chciał się stać wielkim, niech będzie waszym sługą. A kto by chciał być pierwszym między wami, niech będzie niewolnikiem waszym. Na wzór Syna Człowieczego, który nie przyszedł, aby Mu służono, lecz aby służyć i dać swoje życie na okup za wielu".
Komentarze przygotowane przez Bractwo Słowa Bożego:
Komentarz do pierwszego czytania
Święty Paweł, używając metafory naczynia glinianego, obrazuje kruchość i delikatność życia człowieka. Słabość i niewystarczalność człowieka mogą zrealizować się jedynie w mocy Bożej. Tylko Bóg jest źródłem pełni mocy, czyli łaski zbawienia i błogosławieństwa na życie ziemskie i wieczne.
Święty Paweł przedstawia trudności i przeciwności związane z życiem dla Ewangelii, a jednocześnie wskazuje sposób ich przeżywania w łasce Bożej. Wyraża je w czterech obrazach. Po pierwsze cierpienia należy znosić i nie ulegać zwątpieniu. Po drugie unikać stanu rozpaczy, kiedy dotyka nas niedostatek i jakiś brak. Po trzecie wytrwać w wierze, nie przerażać się pustką i osamotnieniem w obliczu prześladowań. Po czwarte w Bogu nigdy nie giniemy, nawet jeśli świat próbuje nas obalić i odrzucić. Wszystkie te stany i cierpienia należy powierzać Jezusowi, który konał za nas i oddał swoje życie dla naszego zbawienia. W konsekwencji to sam Jezus wciąż cierpi w Kościele. Nasze cierpienie ma charakter oczyszczający i uzdrawiający. Jednocześnie może być pokutą za nasze grzechy i innych. Pamiętajmy, że prawdziwe zwycięstwo i szczęście jest w Bogu.
Komentarz do psalmu
Psalmista przypomina prawdę, że dla Boga nie ma rzeczy niemożliwych. Bóg potrafi odmienić los człowieka i wyprowadzić go z największej niedoli i nieszczęścia. Nieraz wydaje się nam, że już wszystko stracone. Jednak w Bogu wszystko nabiera nowego sensu i naprawdę wielkie rzeczy Pan może dla nas uczynić.
Komentarz do Ewangelii
Apostołowie Jakub i Jan, synowie Zebedeusza, potwierdzają gotowość wypicia kielicha, który będzie pił sam Jezus. To enigmatyczne stwierdzenie można interpretować na różnych płaszczyznach. W Mt dwukrotnie jest powiedziane, że „picie kielicha” przez Jezusa stanowi wypełnienie woli Ojca (20,26; 26,39). W Starym Testamencie Pan zmusza pogańskie narody do wypicia kielicha sądu za swoją niegodziwość (Iz 51,17; Jr 25,15; Ez 23, 31-35).
Symbol kielicha, z którego ma pić Jezus, może oznaczać zapowiedź Jego bolesnej i krwawej Męki (26,39). Dalej możemy go rozumieć jako sprawiedliwą i słuszną karę Bożą za grzechy ludzkości, czyni ją Jezus w sposób zastępczy i odkupieńczy. Dotyczy on także cierpień chrześcijan wszystkich czasów, którzy będą wydawani na cierpienie i śmierć z powodu wierności i miłości do Jezusa. Picie z kielicha Jezusa oznacza współuczestniczenie w Jego Męce, Śmierci i Zmartwychwstaniu.
Komentarze zostały przygotowane przez ks. dr Leszka Rasztawickiego
źródło: mateusz.pl
(J 15, 16)
Nie wyście Mnie wybrali, ale Ja was wybrałem, abyście szli i owoc przynosili.
Módlmy się.
(J 15, 16)
Nie wyście Mnie wybrali, ale Ja was wybrałem
Red.